LT Stable - шаблон joomla Книги

Vai bērnam mācīties mūziku?

Klāt ir laiks, kad skolas organizē jauno skolēnu uzņemšanu. Agrāk vai vēlāk vecākiem pienāk brīdis izlemt, vai sūtīt savu lolojumu mūzikas skolā, vai nesūtīt. Ja bērnam ir vajadzīga vispusīga attīstība, tad tas nozīmē, ka nepieciešama arī muzikālā attīstība. Vēlreiz visu rūpīgi jāapsver un, ne tikai jāpārdomā par mūzikas skolu, bet arī par mūzikas instrumentu, uz kura mācīsies spēlēt Jūsu bērns. Jo no tā varētu būt atkarīga visa viņa nākotne!

Un tā – Jūs esat izlēmuši sūtīt bērnu mūzikas skolā, tas nozīmē, ka jums ir jāiepazīstas gan ar priekšrocībām, gan trūkumiem, ar kuriem jums būs jārēķinās mācību laikā.

Sākumā par priekšrocībām:

  • Jūsu bērnam parādīsies jauni draugi un paziņas;
  • Bērna redzesloks ievērojami paplašināsies;
  • Jūsu bērns piedalīsies koncertos mūzikas skolā, un viņam pazudīs bailes uzstāties publikas priekšā ārpusskolas pasākumos;
  • Nedaudz centības un talanta, un Jūsu bērns savam un citu priekam varēs atskaņot skaistu mūziku.

Bet ne jau vienmēr viss ir tikai labi vai tikai slikti.

Kopā ar saviem vispārizglītojošās skolas mājas darbiem, jūsu bērnam būs jāsagatavo arī mūzikas skolas mājas darbi un nemitīgi jāmācās no galvas dažādas melodijas. Jo mūzikas skola nozīmē:

  • 2 mūzikas instrumenta spēles mācību stundas;
  • 2 stundas solfedžo;
  • vecākajās klasēs vienu reizi nedēļā mūzikas literatūra.

Ja jūsu bērnam nav klavierspēle kā pamatinstrumenta spēle, tad būs jāapgūst arī klavierspēle – pamata līmenī.

Tā ir iespējams apzināties slodzi, kura jūsu bērnam būs mācību laikā.

99% bērnu pēc mūzikas skolas beigšanas ir atzinuši, ka ir bijis brīdis, kad gribējies pamest mācības mūzikas skolā un netērēt veltīgi laiku. Tomēr viņi atzīst, ka ir pateicīgi, ka kāds to viņiem neļāva darīt.

Bērniem sāk nepatikt mūzikas skola pusaudžu vecumā, kad viņi redz kā klasesbiedri un draugi iet izklaidēties, bet viņš vai viņa dodas uz mūzikas skolu. Dažreiz ir sagaidāma neizpratne vai pat zobgalības no savu vienaudžu vidus.

Pašlaik, ja uzzināsiet, ka kāds no jūsu kolēģiem lieliski spēlē klavieres vai kādu citu instrumentu, jūs viņu nesāksiet apsmiet, tieši otrādi, sajūsmināsieties par tādu prasmi. Ja kāds no jūsu paziņām veikli nospēlētu uz ģitāras kādu ļoti pazīstamu melodiju? Tāds cilvēks būs gaidīts viesis jebkuros svētkos.

Mācīties vai nemācīties ir jāizlemj pašam bērnam, bet mācīt vai nemācīt ir jāizlemj jums, vecāki.

Un tomēr, lai arī par ko vēlāk kļūtu mūsu skolēns – par zinātnieku, rakstnieku, politiķi, ārstu – bērnībā nodarbojoties ar mūziku, viņš kļūs dvēseliskāks, gudrāks, radošāks uzstāties pārliecinātāks nekā tad, ja viņa bērnība būtu pagājusi bez mūzikas klātbūtnes.

Pārdomām, iespējams, noderēs desmit ierosinājumi, kāpēc bērnu sūtīt mūzikas skolā. To autore ir mākslas zinātņu doktore; psh.zin.dr., Gņesinas vārdā nosauktās Krievijas mūzikas akadēmijas prorektore D.K.Kirnarskaja. Raksts brīvi tulkots no krievu valodas (atrodams mājas lapā www.muz-schol16.ucoz.ru).

1. Muzikālās nodarbības veido un attīsta gribasspēku un disciplinē. Vingrināties mūzikas instrumenta spēli nepieciešams katru dienu, regulāri, bez pārtraukumiem. Ziemā un vasarā, ikdienā un svētkos. Gandrīz ar tādu pašu neatlaidību kā cilvēks trenējas sporta nodarbībās. Vienīgā atšķirība no “lielā sporta”, ka pie klavierēm nevar salauzt ne rokas, ne kājas. Ieklausieties stingrie vecāki! Mūzikas nodarbības ir rakstura audzināšana bez riska pakāpes un fiziskām traumām. Cik labi, ka tas ir iespējams!

2. Mācības mūzikas skolā attīsta saskarsmes prasmes un estētisko gaumi, paplašina redzesloku, kā arī attīsta intelektu. Mūzikas iespaidu ietekmē sāk runāt paši noslēgtākie bērni, kurus, šķiet, ne ar kādiem līdzekļiem nav iespējams izkustināt.

3. Mūzikas nodarbībās bērns attīsta matemātisko domāšanu. Bērns sāk domāt plaši; atceroties skaņdarbu no galvas, nospēlējot pareizo taustiņu, bērns manipulē ar abstraktām skaņu zīmēm; un skaņdarbā, tāpat kā matemātikā pierādījumā nav iespējams neko ne pielikt, ne atņemt. Tas nebija nejauši, ka A.Einšteins spēlēja vijoli, un 70% Oksfordas fizikas un matemātikas profesori ir mūzikas kluba biedri. Ieklausieties nākamo matemātiķu un inženieru vecāki! Muzicēt ir patīkamāk nekā risināt grūtus matemātikas uzdevumus kopā matemātikas mājskolotāju.

4. Mūzikas valoda un sarunu valoda ir brāļi, dvīņi. Viņi ir dzimuši viens aiz otra. Vispirms muzikālā valoda, tad sarunu valoda. Un mūsu smadzenēs viņi abi turpina dzīvot blakus. Frāzes un teikumi, komati un punkti, jautājumi un izsaukumi ir gan mūzikā, gan valodā. Spēlējošie un dziedošie runā labāk un raksta labāk. Vieglāk spēj atcerēties svešvalodas vārdus, ātrāk apgūst gramatiku. Melomāni – Stendāls, Ž.Ž.Russo un R.Rolāns zināja svešvalodas un rekomendēja visiem topošiem poliglotiem mācīties mūziku. Ieklausieties gudrie vecāki, kuru bērni nākotnē kļūs par tulkiem un žurnālistiem! Sākumā bija skaņa.

5. Dziedāšana paplašina elpošanas aparāta iespējas, mazina elpošanas ceļu saslimstības.

6. Mūzikas klausīšanās palīdz vieglāk apgūt citu mācību priekšmetu materiālu, mazina pārslogotības sajūtu. Mūzikas stunda ar spēles elementiem, mākslinieciskiem pārdzīvojumiem, ir kā atsvars dažādu zinātnisko mācību priekšmetu apguvei, mūzika veic izlādes funkciju.

7. Pētījumi ir pierādījuši, ka bērniem, kuri apgūst instrumenta spēli (sevišķi klavierspēli un stīgu instrumentu), uzlabojas kustību koordinācija, roku sīkā motorika. Tas nav pārsteidzoši. Spēlējot gan pirksti, gan roka veic daudz kustības, arī ļoti sīkas. Turklāt, labā un kreisā roka bieži vien veic absolūti dažādas kustības. Tas veicina smadzeņu centru savstarpējo darbību, attīsta plašu domāšanu.

8. Mūzikas nodarbības pieradina “pievienošanos pēc komandas”. Muzikanti mazāk baidās no briesmīgā vārda “deadline” – brīža, kad padarītais darbs ir jānodod. Atrašanās uz skatuves mākslinieku pieradina būt maksimāli gatavam pēc “komandas”. Un bērns ar šādu pieredzi nevar izkrist ne eksāmenos, ne darba intervijās, ne atbildīgos ziņojumos. Mūzikas nodarbības bērnībā nozīmē – maksimālu izturību un artistismu uz visu mūžu.

9. Mūzikas nodarbības audzina mazus “cēzarus“, kuri prot darīt vairākus darbus uzreiz. Mūzikas nodarbības palīdz attīstīt spēju orientēties vairākos vienlaicīgi notiekošos procesos. Lasot no lapas, pianists vienlaicīgi dara vairākas lietas, atceras pagājušo, domā par nākošo un kontrolē pašlaik notiekošo. Mūzika plūst laikā un “lasot no lapas” mūziku nav iespējams pārtraukt, apturēt, atpūsties un uzelpot. Tāpat kā aviodispičers vai biržas brokeris, kuri vienlaicīgi seko līdzi vairākiem ekrāniem un vienlaicīgi klausoties dod informāciju dažādiem uztvērējiem. Mūzika pieradina domāt un dzīvot vienlaicīgi dažādos virzienos. Ieklausieties noslogotie un pārgurušie vecāki! Bērnam – mūziķim būs vieglāk nekā jums skriet vienlaicīgi pa vairākām dzīves “taciņām” un visur paspēt pirmajam.

10. Un beigās – mūzika ir labākais ceļš uz panākumiem dzīvē. Nav brīnums, ka muzikāla pagātne ir bijusi daudzām slavenībām. A.Kristi savu pirmo stāstu uzrakstīja par to, kāpēc viņai bijis grūti spēlēt klavieres publikas priekšā. Kondoliza Raisa gluži pretēji, mīl spēlēt publikas priekšā savā apžilbinošajā koncerttērpā. B.Klintons apgalvo, ka bez sava saksofona nekad nebūtu varējis kļūt par prezidentu.

Pavērojot panākumu cilvēkus jebkurā jomā, pajautājiet, vai viņi ir nodarbojušies ar mūziku savā bērnībā, kaut vai neilgu laiku, kaut arī bez īpašas aizraušanās. Protams, ir nodarbojušies. Un arī mums ir 10 ierosinājumi sekot viņu iedvesmojošajam piemēram.

http://www.ludza.lv/jaunumi/vai-bernam-macities-muziku/